Na czym dokładnie polega monitorowanie cen?

Monitoring cen konkurencji to urządzenie pozwalające na odpowiadanie na przemiany, jakie są dokonywane przez konkurencję. Niezwykle wielokrotnie możemy napotkać się z sytuacją, gdy zmniejszenie ceny o jeden grosz oddziałuje na uzyskanie pozycji lidera na wskazany artykuł. Skutek jest taki, iż sprzedaż rośnie mimowolnie, natomiast marża minimalnie spada. Niezwykle popularnym kanonem w e-commerce jest sytuacja w której ktoś nie odnosi się do całości rynku oferując artykuły o kilka czy chociażby kilkadziesiąt procent taniej od innego sklepu internetowego oraz w związku z tym traci wiele z własnej marży.

Jak funkcjonuje monitoring?

Funkcjonowanie monitoringu można określić przy pomocy dwóch słów: “web crawler”. Jest to automat internetowy, jakiego zadaniem jest poruszanie się po sklepie internetowym konkurencji oraz magazynowanie z niego wszelkich niezbędnych informacji o artykułach znajdujących się w jego bazie. Taki automat sprawdza i pobiera różnorodne informacje, np. cena artykułu, dostępność, ważność oraz pozostałe dodatkowe informacje jak choćby informacja czy artykuł ma znacznik promocji lub nowości. Należałoby podkreślić, iż ogromnym atutem tego typu urządzeń jest szansa śledzenia cen na Allegro. Możliwości jest dużo, wszystko zależy od możliwości technologicznych które ma określone urządzenie i stopnia w jakim można przeskanować określoną stronę.

Na co zwrócić uwagę przy doborze urządzeń do monitoringu?

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na poziom dostosowania naszych artykułów do oferty konkurencji. W praktyce chodzi o zadanie sobie pytania ile artykułów jakie mamy w ofercie jest dostosowanych jeden do jednego z artykułami konkurencji? Poza tym w ramach współpracy jest szansa ustalenia częstotliwości skanowania danych sklepów, po to aby mieć bieżące ceny i móc łatwo odpowiadać na zmiany. Niezwykle ważnym atutem dedykowanych urządzeń jest możliwość umawiania się na skanowanie kolejnych informacji, jakie można wyciągnąć ze sklepów internetowych takich jak data ważności, informacja czy artykuł jest obecnie dostępny w sklepie albo nie, etykiety produktowe typu nowość, promocja.

Ostatnią oraz najistotniejszą kwestią jest ustalenie jakie sklepy chcesz kontrolować

Reasumując należy zaznaczyć, że urządzenia do monitoringu są nieodzownością. Jeśli chcesz być przed konkurencją i na bieżąco wiedzieć jak wygląda sytuacja w konkurencyjnych sklepach to musisz systematycznie kontrolować i monitorować ceny, żeby we właściwym czasie szybko zareagować na zmiany cen w pozostałych sklepach. Szczególnie jest to istotne w takich dziedzinach jak elektronika, apteki internetowe, opony, wyroby spożywcze, zabawki, drogerie, wyposażenie wnętrz oraz wiele innych.

Be the first to comment on "Na czym dokładnie polega monitorowanie cen?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*