Analiza cen konkurencja – jak powinna wyglądać?

Rynek e-commerce w Polsce rozwija się w dynamicznym tempie. Co rusz pojawiają się nowe sklepy internetowe, a te, które funkcjonują w branży już jakiś czas, ciągle się rozwijają by dorównać swoim rywalom. Jednym z najważniejszych elementów tego biznesu jest optymalizacja wszelkich procesów logistycznych oraz prawidłowe ustalenie ceny produktu. Jak to zrobić? Na co zwrócić uwagę? Czy warto walczyć z konkurencją na jak najniższą cenę za produkty lub usługi?

Handel elektroniczny to skomplikowana machina. Nie przeszkadza to jednak wielu dużym, jak i mniejszym graczom na rynku sporo na nim zarabiać. Kluczem jest umiejętne stworzenie całej struktury biznesu tak, aby był jak najbardziej zautomatyzowany i odpowiadał potrzebom klientów. Aby tak się jednak stało, istotnym czynnikiem jest zbadanie upodobań i możliwości konsumentów. W szczególności tych cenowych.

Główne strategie cenowe

Dokładna analiza cen to bardzo często droga do sukcesu w branży e-commerce. Istnieje kilka zasad i strategii, jak dany model cenowy sklepu powinno się konstruować. Ustalanie kwoty za towar lub usługi nie jest proste, dlatego warto trzymać się rynkowych reguł. Pierwsza strategia opiera się na tym, że cena ustalana jest zgodnie z rzeczywistą wartością produktu plus doliczeniem rozsądnej marży sklepu. W tym punkcie sprzedający powinien odpowiedzieć sobie na kilka pytań dotyczących klientów, a mianowicie: kim są, jakich produktów oczekują, dlaczego wybrali akurat ten konkretny sklep? Zgromadzone dane pozwalają dopasować zarówno koszt czy kategorię produktu, jak i jego finalną cenę do zamożności, preferencji i oczekiwań konsumentów.

Warunki rynkowe

Analiza cen może polegać także na ich ustaleniu na podstawie warunków rynkowych. Co należy przez to rozumieć? Warto zapoznać się z cenami podobnych towarów czy usług u konkurencji, sprawdzić, na ile one się różnią, jaką mają jakość itp. Jeśli nie będą one znacznie odbiegały w żadnym z aspektów od naszych produktów można sprzedawać je w podobnej cenie. Dzięki temu sprzedający nie będą uczestniczyć w ogólnie pojętej wojnie cenowej, lecz zachowają równowagę, a o klienta będą walczyć innymi sposobami, a nie ceną. Analiza cen w oparciu o konkurencje jest skomplikowana ze względu na sporą liczbę sklepów, które należy porównać, aby takie badanie miało sens. To dlatego wiele platform sprzedażowych oferuje przeróżne narzędzia do monitoringu.

Koszty i marża

Jeszcze jedną strategią, na której może opierać się analiza cen jest podliczenie wszelkich kosztów, jakie poniósł sprzedający w związku z wprowadzeniem produktu do obrotu. Mowa o kosztach jego wykonania, marketingu, umieszczenia w sklepie itp. Następnym krokiem powinno być dokładne spisanie wszystkiego, najlepiej w wersji elektronicznej, gdzie komputer jest w stanie opracować końcowy raport cen wszystkich produktów i ustalenie poszczególnych kwot. Nie można oczywiście zapomnieć o marży, którą ustala się w zależności o branży i kosztów niematerialnych, czyli czasu, który poświęcił przedsiębiorca na zbudowanie sklepu i całej marki oraz znalezienie lub wytworzenie produktów.

Źródło: https://dealavo.com/pl/

Be the first to comment on "Analiza cen konkurencja – jak powinna wyglądać?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*